Tuesday, March 10, 2009

Field Work PD

Salam..

Pada 6 Mac hingga 8 Mac lalu, aku telah ditugaskan untuk membantu Kerja Amali Lapangan student Bachelor Pengurusan Alam Sekitar bagi subjek EMG3006 di Port Dickson. Walaupun dah banyak kali aku ke sane atas urusan kerja atau cuti2 Malaysia dgn family, akan tetap ade pengalaman baru yg aku alami di sana. Tugasan ke Pd yg lalu, aku gunakan masa yg ade utk membantu tugas2 yg perlu sambil gune kan kesempatan mengambil gambar2 yang 'agak menarik' memandangkan aku adelah salah seorg daripade beberape staf yg memegang kamera. Dan kami harus mengambil seberapa banak gambar utk rujukan dan simpanan Jabatan pada masa depan. Kat sini aku dah pilih beberape keping gambar yang aku rase ade nilai seni.. (haha)
sepasang siput timba (mekaseh kak idah sbb bgtau name siput nie.. die kate family die panggil siput ni siput timba..) sedang berborak sambil tertanya2 tujuan kedtgan kami semua ke pulau kecil itu..

Seekor gamat yg dijumpai terdampar berhampiran 'pulau kecil' di Port Dickson.. Menurut En. Sujak (tuan punye tgn yg memegang gamat), gamat nie jarang terdapat di PD kerana berwarna coklat. Kebiasaannya warna hitam.. Geli betol bile sentuh gamat tu.. Aku lebih rela sentuh botol gamat dari gamat tu sendiri.. hehe!
Bunga ape ntah namenye.. Biase nye org x peduli pon ngan bunge2 mcm nie.. Sbb x setaraf ngn bunga2 mahal mcm ros, matahari, daisy.. dan lain2.. (aku x kenal jenis2 bunga sgt.. kecuali bunga citra lestari yg kawen ngan asyraf sinclair tuh.. haha!)

Bunga dan buah.. mereka adik beradik kerane lahir dari pokok yang same...

Bunge jejarum ( kak idah kate bunge siantan ).. Masa kecik2 dulu aku suke kutip bunge nie dan tarik jarum yg ade kat tgh2 bunge tu utk rase madunye.. Konon2 nye utk buat ilang dahage lepas penat main ngn kwn2.. padahal setitik je dptnye pon..

Ini bunga kertas..

Saye x tau ni bunge ape.. Saye jumpe mereka kat tepi padang..

Comel betul cendawan nie lepak kat tgh2 padang.. Nasib baik aku nmpak, terus aku menonggeng amek gamba cendawan nie.. kalo x dah terpijak dah..

Ni pulak, cendawan dalam hutan kat Tanjung Tuan.. Mereka pon comel sbb ade ibu dan anak2 kecil yg ramai..

Ini adelah.......... ntah! hehe..

Algae kering..

Pemandangan dari kawasan Rumah Api di Tanjung Tuan..

Kepenatan mase jungle trekking kat Tanjung Tuan..

Yeayy!!! Dah abes.. Tp gambar byk lagi.. Meh la dtg tgk kat pc aku.. peace!

No comments:

Post a Comment