Monday, April 6, 2009

Melaka [ part 1 : Tempat Lawatan ]

Pada 4 dan 5 April lepas, skali lagi aku memenuhi undangan Kerja Lapangan EMG 3204 : Eco Pelancongan.. Macam biasa, aku bertugas sebagai staf yang mengawasi pelajar2 yang membuat survey. Tempat yang dipilih kali ini adelah Pengkalan Balak dan Tanjung Bidara. Untuk part 1 ni, aku ingin berkongsi pengalaman ke tempat2 menarik yang ade di sekitar Pengkalan Balak dan Tanjung Bidara. Tempat pertama yang kami kunjungi sebaik tiba di negeri Melaka Bandaraya Bersejarah ini adelah Pengkalan Balak.

Sebahagian rumah2 kampung yang mengadap pantai.. Cantik sgt!
Sampan2 yang ade kat tepi pantai..
Pantai yg menarik..
Gerai jualan pakaian dan kraf yang ade di sepanjang pantai di Pengkalan Balak..
Tiada apa2 yang hendak diperkatakan.. cuma, posing! hehe..
Tempat kami semua menginap.. Tanjung Bidara Beach Resort..

Kami menginap di sini.. huhu!
Cantik sgt view waktu mlm kat Tanjung Bidara Beach Resort nie..
Ni plak view waktu siang mase mule2 sampai..
Pagi yang gelap.. Sempat jogging kul 7.15 pagi..
Panjat batu besar kat ujung pantai.. 7.30 pagi..
Batu paling besar kat kawasan hujung pantai..
Tiket untuk masuk ke Komplex Falak Al-Khawarizmi.. Tempat tgk anak bulan dan pameran mengenai islam dlm kajian sains..

Belakang aku ni la tempatnye..

Same tak gaye kami?? hehe.. Contoh pakaian sebenar yang di pakai oleh Neil Armstrong ke bulan..

Kredit to En. Rahman.. menarik gambar ni.. huhu!

Shopping kat Bandar Hilir.. Ape ntah name kompleks ni.. Tempatnye btol2 kat depan Muzium Samudera berupa sebuah kapal besar..

Dengan En. Rahman, Kak Dalina n En. Yus.. (kredit utk En. Lan yg pegang kamera ) huhu..

Kesimpulan nya, perjalanan ke Tanjung Bidara, Melaka agak seronok kerane dapat melawat banyak tempat walaupun hanye 2 hari 1 malam.. Lawatan ke tempat yg aku tak jangke iaitu Balai Cerap, Kompleks Al-Khawarizmi tu pun membuat kan aku sgt teruje ngan bidang sains.. Banyak yang aku x tau sebenarnya.. Dan yang paling best, dapat masuk menonton tayangan di Planetarium kat Kompleks tu.. Walaupon lenguh tengkuk sbb kene mendongak tgk tayangan yang dorg sediakan. Mmg unik sbb dlm dewan tu, dorg aturkan kerusi mengikut separuh bulatan. Kemudian dorg tayangkan rencana mengenai dunia angkasawan dan sains menerusi siling berbentuk kubah yang melengkung.. Semua kene mendongak. Aku bertambah sakit tengkuk sbb terpakse gunakan kerusi biase yang tempat penyandarnya rendah.. Tahan je la kepale gune kedua belah tangan aku.. huhu.. Maaf sbb tak dapat tunjuk gambar keadaan dalam planetarium tu sbb kamera dilarang sama skali.. So, sape2 yang nak alami bende tu, kene la pi sendiri.. aku bertuah dapat masuk sane sbb kalo dtg sendri ke Tanjung Bidara, mungkin aku x kan melawat ke Kompleks tu sbb aku tak tau ape yang best kat dlam tu. Dan akhirnya, baru aku tau.. tempat tu mmg best.. Jangan lupe, next : Melaka [ part 2 : Makan-makan ]...



No comments:

Post a Comment