Tuesday, June 9, 2009

Cuti : part 2 - Balik Kampung!!

Lepas selesai acara makan kenduri di Taiping, aku dan family meneruskan perjalanan ke utara. Sebelum tu singgah umah Makngah kat Taiping tu jgk. Tak sangke, umah makngah dekat je ngan umah pengantin perempuan tu. Dalam 5 minit je kami dah sampai. Sempat jugak berborak dengan makngah. Ye la, dah lame x jumpe.. Mcm2 la nak di ceritakan.. Makngah pon kurang sihat mase tu. Anak2 makngah pun dah besar2.. Amirul dah 18 thn, Husna dah form 4 dan adiknye darjah 6. Dah lame betol x jumpe dorg nie.. Sume dah lain2 rupenye.. Setengah jam lepas tu, kami pon mintak izin nak balik meneruskan perjalanan ke kampung. Adik aku imal yg drive sbb aku dah kenyang, so takut mata jadi ngantok. Hehe.. Tak smpai sejam pon kami semua dah sampai ke Nibong Tebal. Dekat je.. Seronoknye rase sbb dah lame x balik.. Dapat gak kami sume jumpe Makndak n anak2nye dan Maklang.

Daniel dan Ammar.. Anak Makndak
Daniel dan Daniel.. Name dorg same..
Tak banyak yang berubah.. cuma Makndak dah bertambah anak nye sejak kali terakhir aku balik sane dlu.. hehe.. Masa kat sane, aku sekeluarga dapat jejak kaki ke Pulau Pinang lepas dah bertahun tak gi sane. Syok! Lagi2 bile sendiri yang drive. Kami pi Penang hari Isnin pagi. Sebelum tu, aku dan Imal plan gi sane berempat je. Iaitu aku, Imal, Kerol dan Daniel. Mase tgh siap2 pagi tu, ktorg pujuk mak pegi skali. Mule2 mak tak nak.. Last2 ktorg berjaye gak bawak mak pegi skali. Ye la, x kan ktorg je yg nak jalan2.. Skali skala bawak la mak.. Dalam kul 11 gitu, ktorg bertolak ke Penang. Tak smpai sejam pon ikot hiway, ktorg dah masuk ke Jeti untuk naik feri. Best btol sbb dah lame x naik feri. Daniel ape lagi, tu 1st time die dapat naik feri. Mule2 tercengang2 gak die. Lame2 die seronok.. hehe..

Kat Penang tu, sesak nye la haii.. Dah la jalan banyak yg sehala. Silap masuk, kene wat pusingan lagi.. Signboard banyak tp ktorg still sesat2.. huhu. Ye la, x biase.. Lain la kalo jalan kat Kajang, terer la aku.. hoho! (ye ke.. x terer kot.. sbb aku bkn jenis yg ske merayap.. huhu).. Kat sane, ktorg dapat jumpe ngan Paksu, adik mak yg last. Die mmg dah menetap kat sane. Kami jumpe Paksu kat Komtar. Die yg suruh tunggu kat Komtar sbb ktorg pon x tau jalan nak ke umah die. Lepas tu Paksu guide ktorg ke umah die. Sebelum tu ktorg pi amek Maksu kat tempat keje die. then trus pi umah die. Umah Paksu dekat sgt ngan rumah P.Ramlee. Jalan kaki pon boleh.. Tp ktorg x pi, sbb kesuntukan mase.

Lepas lepak2, mkn2 kat umah Paksu, kami sume berangkat untuk pulang. Tp sebelum tu, kami tetap gak nak singgah Padang Kota. Ye la, jalan2 tgk laut then aku nak masuk Kota Fort Cornwallis. Best tempat tu. Seingat aku, aku penah pi sane ngan anak2 Makndak iaitu Nurul dan Zul. Mase tu kalo x silap aku, aku baru Form 2 rasenye.. Tu pun Paksu yg bawak kitorg pi sane. Kali ni aku nak masuk lagi. Tempat tu adelah tempat sejarah. Banyak tinggalan zaman Brittish dlu.. aku x pandai sgt bab2 sejarah nie.. Tp aku suke tgk pameran je.. hehe. Ni ade sikit gambar untuk tatapan..


Lepas dah puas jalan2, kami sume gerak ke umah Makndak balik. Waktu balik, patut nye kami plan nak lalu Jambatan Pulau Pinang. Tapi sebelum tu Maksu dah kate, kalo nak naik jambatan, kene sebelum kul 4 ptg atau selepas kul 7 mlm. Kalo tak, time tu mmg jammed teruk sbb org balik keje. Mau mlm baru smpai mainland lak kang. Nak tak nak, terpakse la ktorg naik feri gak. Feri pon ok.. heh.. Malam tu, ktorg smpai umah Makndak kul 9 lebih sbb singgah pekan Parit Buntar nak bli KFC untuk anak-anak Makndak.. Dah tu siap leh sesat2 kat pekan tu cari jalan balik. haha.. Lawak btol la.. Maklum la dah lame x pi sane. Lepas mkn, borak2, ktorg pon kemas2 kan pakaian untuk balik esok. Esok nye, ktorg berangkat pulang dlm kul 11 pagi. Rase x puas je dok sane dua mlm. Pasnie x tau bile lagi nak balik sane.. Ktorg tinggalkan Makndak, anak2nye iaitu Zul, Nurul, Asyraf, Daniel, Ammar dan Putri serta MakLang. Meneruskan perjalanan pulang yg sayu.. Insyaallah aku akan bawak mak balik kg lagi..

No comments:

Post a Comment