Tuesday, January 20, 2009

Kek oh Kek...

Assalamualaikum wbt..

Sabtu (17Jan09) lepas, aku berkesempatan membuat kek yg dah lame aku teringin nak buat.. iaitu Super Moist Chocolate Cake! Beberape hari seblm tu aku dah pi beli brg2 nak buat kek tu.. Takde la byk sgt bahan2 yg di beli sbb kebanyakkan bahan2 nye dah mmg ade kat umah sebelum nie.. Dan hari jumaat sblm tu, aku dah bgtau kat mak yg aku akan buat jugak kek tu hari sabtu.. mak kate, buat je laa... hehe.. okeh! Patutnye, hari sabtu lepas lunch, aku ingat nak teruskan buat kek.. Tp ade plak lagi bahan penting blom beli.. iaitu telur!! Last2 mlm baru dapat beli telur.. byk sgt plak halangan nye.. hehe.. Ape nak jadi, jadi laa... janji jadi gak buat kek tu.. Lepas maghrib, aku pun siap2 aturkan semua bahan2 nak buat kek.. Siap lapik kan paper lama atas kaunter dapur mak aku tu.. kalo bersepah sgt kang, lipat je paper tu bungkus semua, masuk tong sampah.. X de la rumit sgt nak ngemas kang.. Lepas semua bahan2 dah ready, aku pon kua kan mixing bowl dlm almari mak aku.. Dah lame sgt x gune, berhabuk la.. kene la basuh dlu.. Dah la butter terlupe nak kua kan dari fridge.. keras mcm batu la plak! haha.. kene la menunggu lagi.. nasib baik mase tu anak buah aku si Daniel tdo dari ptg x bgn2.. X de la die mengacau sgt.. Sambil tunggu butter tu lembut, aku pun lepak je kat dapur pikir ape nak buat.. sume brg dah ready.. just nak tunggu butter lembut jek.. tibe2 aku teringat kamera! terus aku dapat idea.. aku nak snap sume bahan2 nak buat kek, then nak posting kat blog neh.. hehe.. tp maaf la, ni je pic2 yg ade coz mase tgh buat kek tu, ade mase terlupe nak amek gamba.. assistant aku mase tu, adik aku si Kerol pun terlupe nak amek gamba.. cehh! ape punye assistant laa.. huhu.. neway kene mekasih gak kat die coz die tolong2 aku gak... mekasehh ek adik!! ( die suh gak aku credit name die dlm blog neh.. die pakse! ) lalala.. okeh.. Mule2 skali, aku putar butter ngan gule halus smpai kembang.. ni sape2 yg rase nak resipi bleh la mintak ek.. sbb mase tulis blog neh, lupe nak tgk cara-cara buat kek tu.. stakat yg ingat je la.. sume yg detail pasal bahan2 tu, x brape ingat la.. kalo nak resepi, ask for it ok.. hehe.. lets continue. Lepas butter n gule tu dah kembang, ( kalo kembang, warne nye x kuning sgt.. ) masukkan plak telur 4 biji dan 2 biji kuning telur shj.. maknenye 6 biji la semua nye.. lepas tu, tepung, serbuk koko n serbuk soda bikarbonat ayak kan skali.. kat sini la aku silap.. aku lupe nak ayak bahan2 tu.. haha.. mak aku kate, kene ayak sbb baru la cantik bancuhan tu.. xpe la.. aku masih blaja.. hehe.. mase masukkan bahan2 kering tu, kene selang seli kan ngan air sejuk.. bkn la air ais, tp air yg x suam, x sejuk... ala2 je laa.. then kacau la smpai abes.. mmg mase adun bahan2 tu, struktur nye mmg la lembut.. jgn anda ingat x jadi lak.. sbb mmg akan gitu jadinye.. huhu.. mase tu plak, anak buah aku dah bgn, mmg haru biru sbb die sebok nak tgk ape org buat kat dapo.. mak aku yg terpakse halang die.. pastu nanges2.. kemudian kitorg sume ugut die, kalo nak tgk, kene duduk atas kerusi, jgn turun.. die pon ikot je la.. hehe.. sian die.. lepas tu, aku teruskan... aku masukkan dlm bekas nak bakar dlm oven.. mase tu la ade bahan yg aku lupe nak masukkan.. iaitu perisa vanilla ngan serbuk kopi segera / nescafe! hoho.. tapi kalo x masuk pon, x de effect sgt.. so aku truskan membakar.. 180'c selama 45 minit.. sementara tggu masak, aku pon siap2 kan bahan untuk topping plak.. bahan2nye x susah sgt.. serbuk koko, susu pekat 1 tin, gule halus, minyak jagung, serbuk kopi / nescafe dan sikit garam.. letak atas api sederhana then kacau sampai la sume sebati.. dah siap! kek tu pun dah hampir masak mase aku siap kan bahan2 topping tu.. tp kene tmbh 15 minit lagi bakar kek tu sbb kek tu lembut sgt.. kene masak sket lagi.. lepas sume dah settle, aku mintak mak tlg angkat kek tu.. aku siap kan foil paper untuk letak kek.. pastu, aku tuang topping coklat yg aku buat tadi atas kek.. hepi btol tgk hasil keje sendiri.. lepas tu aku x lupe amek hiasan untuk kek tu.. iaitu gule2 bentu bintang untuk tabur atas kek.. aku sendiri yg pilih mase beli dlu.. hehe.. skang, kek aku dah siap.. si daniel ckp kek hepi birthday.. pastu die kate ade twinkle2.. ( bintang2 tu die panggil twinkle2 little star ).. hehe.. time to test!


secara keseluruhan ape yg dipetik dari tukang2 rase kat umah aku mase tu..

-mak : ok2 je..
-adik : die kate pahit sket.. (mmg la kek coklat camtu, manis2 nanti kene kencing manis plak ) haha...
-abg aku : die mkn smpai 2 potong.. dah la baru lepas mkn nasik.. apekah maknenye tu..? lalala...
-aku? : dah aku yg masak, mesti la kate sedap!! haha..

sekian.



p/s : pade yg nak bg komen, sile kan.. nak bagi idea, sile kan.. nak resepi, sile la mintak.. hehe! peace!!

No comments:

Post a Comment